_____________________________________________________________                                                       _______________________________________________________________________________

FORMANDENS "BOBLER"

____________________________________________________________                                         _______________________________________________________________              _________________


Søren Olsen
Formand Dråben (2018)
Tlf.: 5184 2796
E-mail: mail@draaben.dk

 


Formandens bobler er stedet, hvor klubbens formand ser lidt tilbage på de ting der er sket i klubben og ser lidt fremad på de tiltag, der skal gøres for at bringe klubben videre.

Det er også her formanden kommer med opfordringer til at deltage i det ene eller andet arrangement, det være en tur med turudvalget, videreuddannelse eller hjælpe til med at få ryddet op/malet i klublokalet.

 

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________                                                                     ____

Formandens boble, juni 2018

Siden sidste generalforsamling i februar, hvor en del af bestyrelsen blev udskiftet, er der sket en del i klubben, noget er ganske synligt og en del knap sår synligt.

Klubben valgte jo en ny Kasser, Hanne Bertelsen, ved generalforsamlingen. Hun har haft en del at se til, med at sætte sig ind i kasser postens udfordringer.

Da Hanne også har været holdt godt til på sit arbejde, har der været rigeligt at se til for hende. Nu begynder det dog så småt at hjælpe med at være kommet ind

i klubbens økonomi m.m. Vil godt sige Hanne en stor tak for kampen med at sætte sig ind i det hele, godt gået.

 

Som de fleste jo nok har opdaget nu, så har vi i bestyrelsen besluttet at udbygge klubbens låse system således, at de fleste døre i klubben nu kan betjenes med

nøgle brikken. Det er faktisk kun dørene til kompressor og fylde rummet, Oxygen skabet, Nøgleskabet til båd nøgler samt Toilettet der ikke er på nøgle brik systemet.

Det var dog planen at Båd nøgle skabet og Oxygen skabet skulle havde været på brik systemet men dette viste sig desværre ikke praktisk muligt.

Der er også indkøbt en hængelås der virker på nøgle brikken. Det er meningen at der vil blive monteret et sikrings system på Oxygen boosteren, således at det kun

er dem med den nødvendige træning, der kan få adgang til at bruge boosteren. Dette er blevet besluttet ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt.  

 

Vi har desværre også haft udbuddene gæster i Oxygen skabet. Det lykkedes, dem der ikke kan kende forskel på dit og mit, at ødelægge låsebeslaget hvorefter døren kunne åbnes.

Der var dog intet at stjæle i skabet (kun de 2 oxygen flasker) så de er nok gået slukøret derfra.

Kim Laursen har monteret et nyt og kraftigere låsebeslag samt en ny kode hængelås. Koden vil blive udleveret til dem der har den nødvendige Mixer&Blender uddannelse.

Grunnet dette er nøglen til den gamle hængelås ikke brugbar mere og kan smides ud.

 

I weekenden 9 – 10. juni stod i uddannelsens navn. Her blev de praktiske udendørs dyk til CMAS * kurset aflagt af 4 kursister samt 2 Junior dykkere aflagde deres

praktiske åbenvands prøver. Det var dejligt at se de nye ”haletusser” udvikle sig til rigtige frøer hen over weekenden. Kim Laursen havde i sin egenskab af Chief Instruktør

fået sammenkaldt en del af de ”gamle” dykkere der gav en hånd med uddannelse. Super at mærke de nye dykkers naturlige glæde smitte af på de ”Gamle” i faget.

 

I skrivende stund har kompressor udvalget fået forhandlet en rigtig god pris på en arbejdsluft kompressor der har et arbejdsområde på 15-13 bar samt en stor lager tank.

Tanke om denne kompressor er at den skal levere drivluft til boosteren så brugerne slipper for at bære dykkerflasker til i en lind strøm for at drive boosteren.

Ud over dette kommer arbejdsluft kompressoren også til at lever tør og ren luft til flaske tørre stativet og til almindelig trykluft i værkstedet. Kompressoren er allerede

blevet opstillet i kompressor rummet til offentligt beskuelse og forventes fult installeret i løbet af juli måned. Betalingen for denne nye kompressor var med i prisen

for indkøbet af den nye booster hvorfor Hr. Ørkild allrede havde sikret den nødvendige kapital via sponsorer.   

 

Det har ligeledes været undersøgt om klubbens hjemmeside ville være i stand til at køre et medlems register således at de enkelte medlemmer selv kunne ændre

deres oplysninger samt nye medlemmer selv kunne melde sig ind. Dette viste sig ikke muligt med den hjemmeside løsning vi lige pt.

 

Som noget nyt er vi ved at få lavet en aftale med et af de lokale rengørings firmaer om at de skal komme og gøre rent i klubben 1-2 gange om måneden.

Dette tiltag er blevet skønnet nødvendig da det stort set altid har været en udfordring at få klubmedlemmerne til at svinge støvekosten og ”den dårlige ånde” (støvsugeren).

Det er dog stadig velset at man rydder op efter sig selv efter hvert besøg i klubben.

 

Til sidst er der jo kun at sige at, nu står sommerferien snart for døren så håber at alle klubbens medlemmer får nogle super fede dyk såvel i Danmark

som i de mere eksotiske lande der besøges i ferien.

Lige meget hvor i vælger at kaste jer i bølgen blå så husk at ”Stay safe” og ”Plan the dive and dive the plan”

 

Olsen

Formand.

Formandens "bobler" - 2013

Foråret kom og mange fik fundet grejet frem, ungdommen gik i skarp træning og har deltaget i stævner med flotte resultater.

Ærøfærgen er og har været på tapetet hele foråret, dens placering og dens endelige har været til stor debat, både i aviser og blandt borgere. Ærøfærgens skæbne ligger stadig i det uvisse, men vi kan jo krydse fingre og håbe på en nedsænkning.

Jeg overtog formandsposten efter Søren Olsen på generalforsamlingen i 2012, hermed kan jeg på klubbens vegne rette en stor tak til Søren for hans gode indsats i Dykkerklubben Dråben.

Jeg kan ikke påstå at det har været et roligt forår.... der har været rigtig mange spændende ting at tage fat på, min tid har været knap, derfor dette sene indlæg.

Vi har haft nogle dejlige oplevelser med klubben i foråret. Jeg kan blandt andet nævne et vellykket åbent hus arrangement i Christiansminde -  med stor opbakning fra alle afdelinger, HCA Event i SG-hallen UV jagt i juli ved Sprogø samt juniorweekend i Silkeborg – med ros fra de unge om en super tur.

4 nye unge flaskedykkere er blevet uddannet i foråret. At de kommer fra egne rækker, er jo et plus for vores Instruktører – ungdomslederne binder bånd, det er dejligt at se.

Ombygningen af juniorrummet i klubben har været i gang længe, men Rom blev ikke bygget på en dag. Rigtig mange har gjort en stor indsats i det nye juniorrum. Det er dejligt med mere plads og mulighed for at holde bedre orden i juniorgrejet.  Metalskabe er blevet kasseret og snart er det depotrummet, som står for tur. Her skal Baren have et sted at opbevare diverse ting, så også denne kan fungere optimalt.

Der er blevet jaget mange fisk i foråret, UV-jægerne er begyndt at hænge deres billeder af fisk op i klubben. Jeg vil opfordre til at vælge et af billederne og få det sat i glas og ramme til klubben, det vil pynte.

Bestyrelsen har haft mange gode møder og jeg kan anbefale alle at gå ind og læse i vores referater fra møderne, tiltag og forbedringer berører jo alle. It/ webmasteren har lavet en fin orden på alle vores dokumenter.

Lejemålet, hvor bådene stod, er blevet opsagt og vi har en midlertidig opbevaring nu. Der arbejdes på højtryk for at finde et nyt godt sted, som er økonomisk fornuftigt samt nemt tilgængeligt for alle.

Tur og facebook er blevet en del af vores hverdag, der sker en masse -  der arrangeres og videreformidles hurtigt informationer, samt oplevelser fra den almindelige hverdag. Men husk der må stadig gerne komme et indlæg ind på vores egen hjemmeside..... Webmasteren er klar til at lægge det ind.

Jeg ser frem til et spændende efterår, og håber at vi alle må få nogle gode timer sammen med vores sport og venner.

Med venlig hilsen
Erik Pedersen
Formand, Dråben


Formandens" bobler" - Juli 2011

I skrivende stund er sommerferien så småt ved at være overstået for de fleste, og den normale hverdag er langsomt ved at indfinde sig i de danske familier. Dette er også startskuddet til at Dråben og en masse andre foreninger begynder deres aktiviteter.

Den 16.august er der første svømmehalstid, der dermed signalerer at klubben er i gang igen.

Allerede den 16.august kl. 19.00 i klublokalet, afholder uddannelsesudvalget en introaften til efterårsholdet for CMAS* dykkeruddannelsen, der begynder den 3. september.

Sommeren over har der været en pæn aktivitet blandt de flaskedykkere der har valgt at trodse regnen og blive i DK. Den første uge i skolernes sommerferie havde vi et hold fra Dråben med på DSF årlige ungdomslejr. Igen i år havde Allan Sylvest udrettet mirakler, ved at møde op med ikke mindre end 18 mand (12 juniorer, 3 søskende og 3 voksne). Dette bragte Dråben ind på en 2. plads over den klub der havde flest deltagere med. Godt gået Allan. Jeg ved, at dit store arbejde med de unge værdsættes af både de unge, deres forældre og alle os andre i klubben.   

I klubben er der også sket nogle forandringer i løbet af sommerferien. Svømmehallen har fået skiftet deres varmtvandsbeholder og i den forbindelse har svømmehallen så valgt at skifte en del vandrør i klubben. Vi skal af den grund nok lige have en rengøringstornado igennem klubben. Derudover har klubben af kommunen fået nogle nye stole til klublokalet. Da vi ikke kunne få borde af passende størrelse sammen med stolene, valgte vi at få pulverlakeret bordbenene. Så nu mangler der kun at få malet bordpladerne.

Lige før sommerferien begyndte, kom Erik Pedersen med den fladskærm som Expert havde doneret til klubben. Nu venter der så bare at Expert kommer en klubaften med deres ansatte som så skal have en på opleveren under vandet.

I løbet af efteråret/vinteren vil der blive arrangeret mange ture og tiltag fra de forskellige udvalg i klubben. Her skal jeg opfordre til at man støtter op om de forskellige arrangementer således at så mange af dem kan blive til noget. 

Jeg kan allerede nu fortælle, at der til september eller oktober vil komme en forsikringsmand ned til en klubaften og fortælle om deres forsikringer til dækning af bla. dykning. Hvornår vides ikke endnu, men der vil komme en klubmeddelelse med datoen.

Tilbage er kun at ønske jer alle velkommen tilbage til klubben efter en våd dansk sommer.

Håber trods alt vandet, at i har haft en god sommerferie med jeres familier.

Mvh
S. Olsen
Formand

 


Formandens "bobler" - Maj 2011

Vinteren har sluppet sit tag i os og foråret er kommet med stormskridt i april måned. Lysten til at komme ud og under vand er også på vej op igen efter en kold vinter, hvor det kun var de mest garvede tørdragtsdykkere der bevægede sig under vandet, og isen.

Generalforsamlingen gik stort set som forventet med en sund debat, navnlig var der god spørgelyst/indlæg under punktet ”kontingentstigning”, samt ved de af bestyrelsen foreslåede vedtægtsændringer.

Det lykkedes uden de helt store trusler, at finde et nyt bestyrelsesmedlem, vi siger hermed velkommen i flokken til Claus Gudbjerg. Flemming Rasmussen modtog genvalg som kasserer for en periode på yderlige 2 år.

Der var dog et udvalg der ikke blev besat, som bestyrelsen nu har overtaget, det er Foto-udvalget. Så hvis du gå med en lyst til at være med til at udvikle og fremme undervands-foto i klubben, bedes du tage kontakt til bestyrelsen.

Vi skal dog snart til at se os om efter en ny formand for uddannelsesudvalget, da Kim Laursen stopper til næste generalforsamling. Det behøver ikke at være en med instruktøruddannelsen, da udvalgsformanden kan nøjes med at være administrator, og uddelegere undervisningen til instruktørerne.

Vi skal også til igen at have uddannet nogle flere flaske dykkerinstruktører. Hvis du kunne tænke dig at komme i gang som instruktør, skal du bare henvende dig til bestyrelsen. Klubben vil selvfølgelig støtte op omkring de nødvendige kurser der skal tages.

Til næste generalforsamling skal klubben også have en ny formand, da jeg ikke ønsker genvalg.

Som altid er der god aktivitet i klubben og det er rigtig dejligt at være formand i en klub hvor der er fuld gang i alle udvalg. I april var der en arbejdsweekend i klubben, her nåede man at få malet klublokalet samt, at få udskiftet det gamle gulvtæppe. Så nu er der rigtigt flot i klubben igen.

Af kommunen havde vi fået bevilliget nogle nye (gamle skoleborde) borde og stole til klubben. Men da det var enkeltmands borde blev vi nød til at takke pænt nej til bordene. Men stolene er nu kommet ned i klubben. Nu overvejer bestyrelsen så alternativer til nye borde.

Af nyt kan nævnes, at der den 25. maj kl. 19.00 vil være et foredrag med billedefremvisning fra en dykketur til Truk Lagoon som 3 af klubbens medlemmer var på i februar 2011.

Tilbage er kun at opfordre til at fortsætte med den sikre dykning som klubbens medlemmer står for, samt huske at sætte dykkerflaget (signal flag A), uanset om man dykker med flasker, under fridykning eller under uv-fiskeri.

Mvh
S. Olsen
Formand

 


Formandens "bobler" - December 2010

Nu er vi så kommet til den søde juletid, sneen og frosten har allerede gjort sin entre, alle er ved at komme i julehumør og får pyntet mere eller mindre op i de forskellige hjem, alt efter hvilke traditioner, der hersker i familierne.

I ”familie Dråben” er der jo tradition for en ordentlig julefrokost, igen i år blev de tilmeldte vist ikke skuffet, udfaldet af udskænkningen af ”kølervæske” var lige så traditionsrigt, dog med undtagelse af, den berømte træthed der kan indsnige sig efter en god middag.

Traditionen tro bliver der den 16. dec. også afholdt juleafslutning i klubben, et helt sikkert must at deltage i, og som altid med æbleskiver og julegløgg i 3 varianter (den gode, den onde og den grusomme).

I mellem jul og nytår vil der også igen i år være indbudt til jule dyk (kunne man i  år være så heldig at det ville blive et is dyk…..), så man lige kan få sagt ordentligt god jul og godt nytår til resten af ”familie Dråben”. Efter jule dykket vil bestyrelsen være vært med suppe, sådan lige for at runde det hele ordentligt af (og få varmen igen).

 

Siden min sidste boble har der været en god aktivitet i klubben, juniorer afdelingen vokser stadig og er ved at nå til, hvad vi i klubben max kan håndtere. Rigtigt godt gået af ungdomslederne med Allan Sylvest i spidsen som den utrættelige drivkraft han er. Juniorerne har også været til stævne siden sidst, og endnu engang har de nærmest ryddet op i medaljerne og taget meget metal med hjem til klubben  og dem selv. Rigtig godt gået unger og leder, vi er rigtig stolte af at have jer med i klubben.

Rugby har også haft gang i den med turnerings kampe og fællestræning, må sige der bliver gået til makronerne under træningen, faktisk så meget at selv Hr. Fox gav en ekstra finger til holdet.

Klubben har også indkøbe et nyt undervandskamera, et Olympus 8010 med undervands hus. Kameraet ligger pt. hos Morten Dalmose som man kontakter hvis man kunne tænke sig at låne det.

Der er også blevet afholdt et foto dyk med efterfølgende fremvisning af billederne i klubben, ganske godt tilmeldt og vi endte 10 mand i vandet.

Har hørt en lille fugl synge om at Morten Dalmose pønser på at lave et foto dyk mere da det første foto dyk gik ganske godt.

Til slut kan jeg lige oplyse at klubben er blevet betænkt midler af Svendborgs kommunes folkeoplysningsudvalgs ”renoverings pulje” til at udskifte vores efterhånden hårdt prøvet gulvtæppe i klublokalerne.

Tilbage er kun at ønske alle i klubben en rigtig god jul og et fantastisk nytår.

Samt at huske alle på, at deltage i klubbens generalforsamling den 25. februar, hvor vi begynder med en gang æggekage som traditionen jo høre og bør.

S. Olsen
Formand


Formandens "bobler" - Marts 2010

Så ser det endelig ud til, at vinteren er ved at slippe sit tag i Dannevang. Generalforsamlingen blev overstået på en god og (næsten)sober måde, på trods af den obligatoriske æggekagespisning inden selve generalforsamlingen.

Det er mig ubegribeligt, at en forening med over 130 medlemmer kun kan stampe 25 mand m/k op til en generalforsamling. Når man igennem året, der er gået siden sidste generalforsamling, har lagt øre til forskellige beklagelser fra medlemmerne, så forstår jeg ikke, at man ikke benytter sig af chancen til at få ændret det, som man går og er utilfreds med.

Ny formand og 2 nye bestyrelses medlemmer blev valgt på generalforsamlingen. Der har allerede været afholdt det første bestyrelsesmøde, hvor hele bestyrelsen var samlet. Jeg ser meget frem til det kommende samarbejde, da alle bestyrelsesmedlemmerne udviser stor interesse, motivation og effektivitet.

Klubbens hjemmeside bærer også præg af nogle motiverede medlemmer. Den er allerede blevet opdateret med de nye udvalgsformænd og bestyrelsesmedlemmer. Der er også blevet lagt artikler som har været trykt i ”Dykkerjournalen” (klubbens tidligere klubblad) på hjemmesiden. Så med den fart der er på hjemmesiden, kan jeg kun opfordre til, at man jævnligt logger ind.

Der arbejdes også fra IT-udvalget side på, at få koblet klubhuset på Internettet, godt gået Erik Laursen og Morten Dalmose.

Den grå gummibåd er nu blevet solgt og fjernet fra bådhallen. Ligeledes er der ved at blive ryddet op i det gamle skrammel vi har fået samlet derude, så vi nu igen kan være bekendt at have bådene stående. Vi leder dog stadig efter et nyt sted, at have bådene, da det ikke er helt optimalt, hvor de er nu.

Uddannelsen kører for fulde omdrejninger. I år er der desværre kun 3 elever på CMAS 1 stjernet kursus, men til gengæld skal der afholdes et CMAS 3 stjernet kursus, et speedbåds kursus til maj og et Advanced Nitrox til efteråret.

Vi har også i skrivende stund et medlem i Røde Havet for at færdiggøre sit 2 stjernet nstruktørbevis.

Uv-Rugby har også fuld fart på, godt fremmøde til træning, hvor der virkeligt bliver gået til makronerne. Det forlyder dog fra en anonym kilde, at ”Tudserne” er deres onde ånd. Men mon ikke, at de med den rigtige åndemaner, får problemet løst i den nærmeste fremtid.

Uv-jagten er der også gang i. der arbejdes med flere interessante tiltag for at tiltrække flere, og gerne unge medlemmer, til den del af sporten.

2 mand er allerede nået langt med uv-jagten, her tales om gode placeringer ved DM samt om mulig udtagelse til landsholdet.

Det er simpelt hen godt gået og fortjener god opbakning i klubben.

 

Ungdommen kører bare derudaf og hiver den ene medalje efter den anden hjem til klubben ved de stævner de er med til. Et rigtigt stort og godt arbejde, der bliver lagt af Allan og co.

Jeg ser frem til et spændende år i klubben med en masse sjove og lærerige aktiviteter på programmet.

Vil her på det kraftigste opfordre til, at man husker dykkerflaget, når man er ude at dykke, om det så er uv-jagt eller flaskedykning: Så husk flaget.

Husk nu: Sikker dykning er god dykning.

S. Olsen
Formand


Formandens "bobler" - April 2010

Så er foråret over os, vandtemperaturen er begyndt at snige sig opad på skalaen og fiskene er begyndt at trække ind på lavere vande. Dette er alt sammen det der gør, at dem uden tørdragt ikke kan gemme sig mere bag de lave temperaturer. Nu er det med at få samlet og støvet sit dykkerudstyr af til den kommende sæson, med forhåbentligt masser af gode oplevelser under vandet.

Men husk nu at rutinen med at dykke kan være noget rustent efter en hel vinters stilstand. Kondien er forhåbentligt blevet holdt ved lige vinteren over, men noget andet er dykkerrutinen og vandtilvænningen. De første dyk bør man nok foretage et beskyttet sted for lige at vænne sig til udstyret igen. Inden man kaster sig ud i mere krævende dyk.

Klubben bobler af aktiviteter her i foråret og det er dejligt at se så mange der er aktive både i svømmehallen og udendørs. Men og her skal lyde et stort MEN!, husk nu at komme med indlæg og billeder fra jeres ture og oplevelser til klubbens hjemmeside. Det skulle jo gerne være medlemmerne der bruger hjemmesiden til at vise omverdenen, hvad der sker i klubben og ikke kun dem der varetager og vedligeholder hjemmesiden.

DSF har indkaldt til junior-sommerlejr, Allan Sylvest står som den tilmeldende koordinator. De andre år han har været af sted med de unge, og nogle af de lidt ældre medlemmer fra klubben har det været en rigtig god tur med mange gode oplevelser at tage med hjem. Vil gerne opfordre til at der støttes op omkring dette så vi igen i år kan få nogle medlemmer med på denne tur.

Tilbage er der kun at ønske jer alle et rigtigt godt forår med mange gode oplevelser under vandet

S. Olsen
Formand


Formandens "bobler" - September 2010

Så er dagene begyndt at blive kortere og kortere og dag for dag slipper sommeren sit tag i os alle og de fleste er vendt tilbage til den normale rutine efter sommerferiens aktiviteter.

Det kan mærkes i klubben, at medlemmerne nu igen kommer til træning og klubaftnerne.

Det at dagene bliver kortere og kortere er nu ikke kun trist, vi går også den bedste tid i møde for nogle fantastiske oplevelser under vandet ude i sund og bælterne.

Men og der er et stort MEN; Husk nu at markere hvor i dykker med dykkerflaget (signal flag A), samt have en overfladebøje på dem der dykker, også gerne med dykkerflaget på.

DSF har fokus på dykkerflaget og markering af dykkere og kører i den forbindelse en kampagne over for de forskellige brugere af vores vande rundt om de danske kyster for at fortælle om hvad signalflag A betyder og hvilke konsekvenser det kan have ikke at vide hvad flaget betyder, samt ikke at respektere det.

Vi skal som dykkere så til gengæld også huske at bruge markeringen og respektere de andre brugere af vandet........

Det er med dyb beklagelse, at jeg må konstatere at ingen af alle dem der har haft fede dykkeroplevelser i sommerferien har fundet tid til at sende nogle linier og billeder til klubbens hjemmeside, så vi andre også kan få inspiration til dykkerture.

Det skal dog nævnes, at klubben har haft 2 medlemmer med til NM i uv-jagt, der i juli blev afholdt i Finland.

Det skal dog ikke kun være negative røster der skal komme fra mig. Klubben er blevet bedt om at afholde en introduktion til dykning for Byskolens friluftsklasse og har i den forbindelse det luksusproblem, at det har været svært at finde tid i svømmehallen til dette arrangement.

Men det er dog lykkedes og Byskolen kommer over den 30. september med ikke færre end 16 elever. De vil blive udsat for 1 times teori/orientering i klubben fra kl. 19 til 20 og i svømmehallen til det praktiske fra 20 til 21.

Så selv om at der nok bliver rimeligt fyldt i klubben den aften, håber jeg at alle vil hjælpe med til at tage godt imod eleverne fra Byskolen.

Tilbage er der kun at ønske jer alle et rigtigt godt efterår med mange gode oplevelser under vandet.

S. Olsen
Formand

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk